Monday 28 August 2017

Amt Optioner Privata Företag


AMTs risker och aktieoptioner Ansvarsbegränsning: Jag är inte en skatteexpert eller en advokat. Det här blogginlägget är baserat på min egen historia och min egen förståelse av skattelagstiftningen som den påverkat mig. Det ska inte tolkas som professionell skatterådgivning. Du bör konsultera en kvalificerad skatteexpert om din egen situation. Om du arbetar för en teknisk start, är det troligt att du har fått några aktieoptioner i det företag du jobbar för. Och förutsatt att du är i Silicon Valley är det också troligt att det kommer att påverkas av USAs alternativa minimiskatt (även känd som AMT). Jag passar in i båda dessa kategorier. Jag vill berätta för mig hur jag blev, på mitt sätt, ett offer för AMT. Du kan väl vara medveten om att AMT kan interagera på ganska konstigt sätt med aktieoptioner. Till exempel pressades flera personer till konkurs när techbubblan sprängde 2001. Id hörde om detta och jag var medveten om att jag var tvungen att vara mycket försiktig när jag utövar mina alternativ. Men jag insåg inte att jag behövde oroa mig för AMT så snart jag fick mina alternativ. Lektion 1: Om du äger några aktieoptioner behöver du oroa dig för AMT NU. Även om du bara är ute av college och aldrig betalat skatter i ditt liv. Hur ska aktieoptionerna fungera, åtminstone i Silicon Valley? Den typiska historien går något så här: Bonnie Brown var frisk från en otäck skilsmässa 1999 med sin syster och osäker på sin framtid. På en lark svarade hon en annons för en in-house massör hos Google, sedan en Silicon Valley-start med 40 anställda. Hon erbjöds deltidsjobbet, som började på 450 per vecka men inkluderade en hög av Googles aktieoptioner som hon tänkte aldrig skulle vara värt ett öre. Efter fem år av knådning ingenjörer8217 ryggar, fru Brown pensionerade, inkassera i de flesta av sina aktieoptioner, som var värda miljoner dollar. Till hennes glädje fortsatte de aktier hon höll på med ballong i värde. Mer detaljerat är det hur mekaniken för ett personaloptionsalternativ fungerar: När du anställs vid en start får du vanligtvis ett visst antal aktieoptioner med ett definierat lösenpris. Till exempel får du 10 000 aktieoptioner med ett stike-pris på 10 cent. Det betyder i teorin att du i framtiden kommer att kunna köpa 10 000 aktier i bolaget på 10 cent vardera. Bidraget har vanligtvis ett intjäningsschema. Ett mycket vanligt intjäningsschema är för 25 av optionerna att tillgodogöra sig efter att ha varit med företaget ett år och för resten att väcka månadsvis, med en sextonde av de totala optionerna som intjänas varje månad. Det betyder att alla dina möjligheter har uppnåtts efter att du har varit i företaget i fyra år. (Vad betyder inneboende God fråga Snälla prata mer om det nedan) Vid någon tidpunkt kanske du vill utöva dina aktieoptioner. Det betyder faktiskt att köpa beståndet. Du förlorar vanligtvis din rätt till alternativen om du lämnar företaget, antingen genom att frivilligt avgå, eller bli avskedad eller avskedad. Du kommer normalt att ha en liten tid, till exempel 90 dagar, för att köpa ditt lager när du lämnar företaget. Därefter upphör alternativen eller är värdelösa. Om du har utnyttjat dina möjligheter genom att köpa aktierna före den här tiden kan du dock behålla beståndet trots att du har lämnat företaget. Om du har utnyttjat några optioner och därigenom förvärvat vissa aktier, hoppas du på en likviditetshändelse. Det här kan vara antingen en IPO eller ett annat företag som förvärvar ditt företag. Du kan då sälja aktien, förhoppningsvis till en stor vinst. Det är den grundläggande berättelsen, som jag förstod när jag fick mina alternativ. Det finns dock flera detaljer som kan göra miljarder (eller åtminstone flera tusen) värde av dollar av skillnad. Notera: den här bloggen handlar om personaloptioner, som typiskt är av den typ som kallas incitamentoptionsoptioner (ISOs) i skattekoden . Det finns också andra typer av aktieoptioner, som de som handlas på aktiemarknaden av Wall Street spekulanter. Dessa optioner beskattas annorlunda, och det här blogginlägget täcker inte dem. I det här blogginlägget refererar alla referenser till aktieoptioner endast till ISO: er. Inte alla personaloptioner är ISO: s. Du bör kontakta din arbetsgivare. Hur skattesystemet kommer att skruva upp dig USA har två system för inkomstskatt. Det finns regelbunden inkomstskatt och det finns alternativ minimiskatt (AMT). I teorin måste alla beräkna både sin vanliga inkomstskatt och deras AMT, och sedan betala det som är större. I praktiken gör de allra flesta AMT-betalare mellan 100 000 och 500 000 per år, per hushåll. Människor utanför det här området betalar sällan AMT (men de kan om de utövar aktieoptioner) Nu kan vi titta på hur de två skattesystemen behandlar aktieoptioner: Bevilja. Ej beskattningsbar enligt antingen vanlig inkomstskatt eller AMT. Vesting. Ej beskattningsbar enligt antingen vanlig inkomstskatt eller AMT. Träning . Ej skattepliktiga enligt vanlig inkomstskatt, men beskattningsbar enligt AMT Sale. beskattningsbar enligt både fast inkomstskatt och AMT. Nyckelfaktorn är övning. Att utöva ett aktieoption är potentiellt en skattepliktig händelse under AMT, även om det inte är skattepliktigt enligt den vanliga inkomstskatten. Hur skattar du utnyttjandet av optionsoptioner När du utövar dina optioner beräknar IRS (den amerikanska skattemyndigheten) vad det kallar fyndelementet. Detta beräknas enligt följande: Förhandlingselement Rättvist marknadsvärde - aktiekurs Vi vet redan vad aktiekursen är (se ovan). Men vad är det rättvisa marknadsvärdet För ett lager som handlas på den öppna marknaden (det vill säga en post-IPO eller ett offentligt företag), är det verkliga marknadsvärdet helt enkelt värdet på aktien på marknaden, den dag du tränar dina alternativ. För ett lager som inte handlas (t. ex. en före IPO eller privat företag) frågar IRS vanligtvis bara företaget hur mycket aktierna är värda. Företaget ber då ett bokföringsföretag att värdera det baserat på försäljning, intäkter etc. Det här är ofta kopplat till utfärdandet av extra lager för refinansiering, så företaget har ett incitament att göra värdet högt. Du har teoretiskt rätt att utmana det verkliga marknadsvärdet som rapporterats av företaget till IRS, men i praktiken är det otillbörligt dyrt att göra det (du skulle förmodligen behöva anställa ditt eget bokföringsföretag för att självständigt, värdering). Ett verkligt scenario Detta är löst baserat på min egen erfarenhet, även om Ive ändrade siffrorna lite för att göra matte lättare. Låt oss säga att du kommer tidigt vid en start och får 10 000 optioner till ett pris av 10 cent. Du bor där fyra år, och du är därför fullt ägd. Vid den här tiden lämnar du (kanske blir du sjuk i företaget, kanske blir du tvungen av företagspolitiken, kanske är du avskedad). Företaget gör fortfarande ganska bra: det har kunder och är lönsamt, men är inte redo för en börsintroduktion än. Du kanske tror att du bara kan köpa 10 000 aktieoptioner på 10 cent vardera, för totalt 1000. Rätt eftersom ditt företag har det bra, värderar det förmodligen sig ganska högt. Låt oss säga att det värderar sin egen aktie på 10.10. IRS kommer att bedöma ett fyndelement på din övning av 10,00 (10,10 - 0,10) en aktie och kommer att beskatta det vid AMT-kursen, som för närvarande är 28. Eftersom du bor i Kalifornien måste du också betala staten AMT som är 7. Så den totala skatt som du måste betala är: 10,00 x 10,000 x (0,28 0,07) 35,000 Du trodde att utövandet av dina optioner skulle kosta dig bara 1000 lösenpris. Faktum är att det kommer att kosta dig totalt 36 000 (lösenpriset plus AMT). Ganska stor skillnad, va Vad som är ännu värre måste du betala 35 000 skatten, även om det sannolikt inte finns något för dig omedelbart att sälja det lager du förvärvar. De flesta före IPO-bolagen har ingen laglig marknad i sina aktier (Facebook är ett sällsynt undantag). Så att 35 000 måste vara kalla, hårda pengar ur ditt bankkonto. I mitt eget fall kunde jag inte riskera 36 000. Jag var tvungen att avstå från de flesta av mina alternativ, trots att jag var ganska säker på att mitt företag skulle gå offentligt under de närmaste åren. Att säga att jag var förbannad skulle vara ett underlag. Lektion 2: INTE antar att du alltid kan köpa ditt lager till strejkpriset Det spelar ingen roll Varför ska jag beskattas på en tillgång som jag inte kan sälja Bra fråga Fråga Kongressen. AMT gör en viss mening, från ett perspektiv. Det sätt som AMT ser på saker, genom att utöva dina alternativ får du en värdefull tillgång till ett fyndpris. Tillgången är fortfarande värdefull, även om du inte kan sälja den direkt. Men även om denna regel kan vara meningsfull för venturekapitalister, är det ingen mening för vanliga mjukvaruingenjörer. Vad händer om mitt företag aldrig har en börsintroduktion och går i konkurs. Du har verkligen skruvat. I det här fallet har du förmodligen förlorat din 35 000 för gott. (Det är teoretiskt möjligt att återkräva det på senare år via AMT-kredit. Men det är paradoxalt mycket mer sannolikt om företaget går offentligt och du säljer ditt lager till vinst). Observera att kongressen 2008 godkände en särskild AMT-återbetalning för att hjälpa människor som drabbats av stora AMT-räkningar från tech stock bubblan på 1990-talet. Denna återbetalning var dock endast tillfällig (den löper ut 2012) och gäller endast för AMT-fakturor som hade uppstått för minst fyra år sedan. Så det hjälper inte någon som är i ett dilemma just nu. Finns det något sätt att undvika AMT Om du säljer ditt lager i samma kalenderår som du utnyttjar alternativen betalar du ingen AMT. Så, om du tränar i januari, går företaget offentligt i februari, och du säljer i, säg, september, då är du okej. Aktier som förvärvas genom personaloptioner är emellertid vanligtvis föremål för en lockoutperiod på cirka sex månader efter det att ett företag har blivit offentligt. Under denna period är anställda förbjudna att sälja aktien. Så du kan fortfarande vara i trubbel, även om ditt företag går offentligt snart efter att du tränat. Vad jag borde ha gjort: Tidig träning Det finns emellertid ett annat sätt att undvika AMT. Det kallas tidig träning. Låt oss ta ett steg tillbaka. Vad betyder det för att ett aktieoption ska bli etablerat? Jag trodde att det innebar att jag inte kunde utnyttja aktieoptionen tills den var etablerad. Det visar sig att det inte är helt sant. Om du får ett aktieoption har du vanligtvis rätt att träna det tidigt innan det är upptaget. Hur fungerar det? Du betalar vanligtvis strejkpriset för alla dina alternativ i förskott strax efter att de beviljats ​​dig. Om du lämnar företaget kommer företaget sedan att köpa tillbaka några ovestade aktier till aktiekursen. Den övergripande effekten är densamma som om du hade utövat beståndet när det var upptaget. Fördelen med tidig träning Fördelen med tidig träning om det kan du helt undvika AMT. Låt oss se hur det här fungerar. Ditt lösenpris är vanligen lika med marknadsvärdet för din företags aktie när du är med. Därför är köpet av dina alternativ noll. Så, om du utför tidig träning omedelbart efter att du har fått beståndet betalar du ingen AMT. I min egen situation skulle jag ha utövat mina 10 000 aktieoptioner genom att betala 1000 så snart de beviljades mig. Förutsatt att jag lämnat in rätt pappersarbete (se nedan) skulle jag då betala ingen AMT. (En annan möjlig fördel med tidig övning är att eventuella vinster när du säljer aktien kan beskattas som långsiktiga realisationsvinster i stället för kortfristiga realisationsvinster. Men jag kommer inte att komma in i den diskussionen här). Risken för tidig träning Risken för tidig övning är att företaget kan gå i byte. I det fallet förlorar jag min 1000. Jag kan inte ens hävda det som en skatteavdrag. Att riskera 1000 är dock en mycket annorlunda (åtminstone åtminstone) riskerar 36 000 (eller kanske ännu mer) genom att vänta på att träna. Det avgörande pappersarbetet för tidig träning För att undvika AMT med tidig träning, är det viktigt att filera något som kallas ett 83 (b) val med IRS inom 30 kalenderdagar efter utövandet av alternativen. De flesta källor rekommenderar att du skickar det via certifierat brev med returkvitto, så att du kan bevisa att IRS har tagit emot det. Om du inte gör det, förlorar du AMT-fördelen med tidig träning. Lektion 3: Överväg tidig träning. Om du gör det, glöm inte att fil 83 (b) med IRS. Tack för att du läste detta. Jag hoppas att det hjälper dig - eller att det åtminstone provar dig att tänka hårt om sättet att hantera dina egna aktieoptioner. Jag vet att jag tränar tidigt vid eventuella framtida startar jag går till. Lycka till Jag skulle vilja rekommendera följande externa webbplatser, som hjälpte mig att förbereda denna bloggpost: Michael Grays Stock Options FAQ Fairmarks Stock Options Guide Ansvarsbegränsning: Jag är inte en skatteexpert eller en advokat. Det här blogginlägget är baserat på min egen historia och min egen förståelse av skattelagstiftningen som den påverkat mig. Det ska inte tolkas som professionell skatterådgivning. Du bör konsultera en kvalificerad skatteexpert om din egen situation. Det här är en bra fråga och ett viktigt faktum för Incentive Stock Option (ISO) innehavare att vara medveten om. När du utövar en ISO är spridningen ett alternativ för alternativa lägsta inkomstinkomster. Om du bara tränar och håller kommer du att behöva utföra en AMT-skattberäkning (det finns mycket av inlägg och diskussioner om tis, så jag vann inte in i detaljerna. Om du säljer, gåva eller kvoter, hypothecatequot har du utövat ISOs inom 2 år av bidragsdatum och 1 år efter utövningsdagen har du diskvalificerat dem från förmånsskattebehandling (en kvotiserande dispositionquot). En diskvalificerad disposition som inträffar under samma kalenderår som den övning som orsakade AMTI-preferensobjekten, förnekar AMTI-preferensobjektet och ingen AMT-beräkning krävs när du förbereder dina skatter under det följande kalenderåret. MEN om du glömmer och håller aktierna till och med den 1 januari i kalenderåret efter träningen kommer du att bli tvungen att göra beräkningen och kanske betala Om du tränar och ISO och väljer att hålla några eller alla de erhållna aktierna så att potentiella får skatteförmånen att undvika eller dinary inkomstskatt till förmån för kapitalvinst skatt. Därefter borde du ha en skatteexpert eller en kvalificerad investeringsrådgivare av något slag hjälper dig att utvärdera de erhållna aktierna i början av december samma år som övningen. Om AMT-risken verkar hög kan det vara meningsfullt att bli av med aktierna, ta det vanliga inkomstslaget och betala de därmed sammanhängande skatterna. Om AMT-risken verkar låg är det förmodligen meningsfullt att hålla aktierna och dra nytta av den stora besparingen som kapitalvinsterna ger dig. OBS! Jag är inte en kvalificerad skatterådgivare eller advokat eller finansiell rådgivare. Även om jag har omfattande kunskaper om dessa frågor, bör inget här betraktas som råd eller vägledning. Du måste tala med dina egna rådgivare om dina specifika fakta och omständigheter för att få råd om det här problemet. 297 Visningar Middot Inte för Reproduction middot Svar begärt av 1 person I de flesta fall är svaret nej för den enkla anledningen att de flesta startups don039t gör det. Och när jag säger gör det, menar jag att ditt lager kommer att vara mer värdefullt än du betalat för det. Den enda gången du bör överväga att köpa aktien är om du lämnar företaget eller ett år innan du planerar att sälja den. När du lämnar företaget måste du fatta ett beslut om du tror att bolagets värde är värt mer än vad du betalar för det, och det är en utväg i sikte. Om ditt företag har en utgång i horisonten och du vet att du vill se den efter utgången, kan du börja tänka på att utöva ett år i förväg så att du kan betala skatt på långsiktiga realisationsvinster i stället för vanlig inkomst. Kom ihåg dock att skattemässiga överväganden ofta är sekundära vid hantering av aktier. Titta till exempel på hur Facebook eller Zynga-aktien har gjort sedan börsnoteringen för att se att aktiekursen har en mycket större inverkan på vad anställda skulle ha fått efter börsintroduktionen än skatter. Slutligen, efter en börsintroduktion, finns det ofta en 6 månaders låsningsperiod när du kan sälja beståndet ändå. 3,6k Visningar mitten View Uppvotes middot Inte för reproduktion Greg Brown. Erfaren ängelinvesterare och CFO Det finns ingen anledning för dig att överväga att träna innan det finns en likviditetsmöjlighet (IPO eller företagsförsäljning), din avgång från företaget eller utgången av optionsperioden. 642 Visningar mellot View Uppvotes middot Inte för ReproductionFebruary 11, 2004 Ämne: AMT Frågningsdatum: ons 07 jan, 2004 Från: Peter Använder AMT till ISOs utövade för privat aktiebolag, även om det inte finns någon marknad eller likviditet för aktien Is Det finns någon AMT-skillnad mellan att utöva ISO-bolag med ett optionspris på 25 per aktie nu när nuvärdet är 25 per aktie eller om sex månader om värdet är 45 per aktie Datum: mån 02 feb 2004 Ja, ISOs för aktier av privata företag är också föremål för AMT, trots att aktierna kan omsättas. Oavsett om du utnyttjar dina alternativ nu eller på sex månader kan det vara en skillnad, beroende på dina fakta (antal aktier, övrig inkomst, specificerade avdrag som du hävdar.) Lycka till Mike Grey För mer information om incitamentoptioner, be om vår kostnadsfria rapport , Incentive Stock Options 8211 Executive Tax och Financial Planning Strategies. Kommentarer är stängda.

No comments:

Post a Comment